4.26.2010

Pesan error pada komputer

Stop 0x0000002E or DATA BUS ERROR – Masalah ini disebabkan oleh memori parity yang berpunca dari kerosakan RAM, cache pada systemboard, Level 2 cache atau memori pada kad grafik. Selain daripada itu berkemungkinan juga disebabkan oleh masalah hard disk atau virus.

Stop 0x0000003F or NO MORE SYSTEM PTES – Masalah berpunca dari penggunaan driver yang tidak sesuai dengan sistem operasi atau penggunaan memori yang melampaui kemampuan sistem. Tentukan sistem tidak menggunakan hard disk yang rosak. Selain daripada itu gunakan disk fragmentation dan tentukan aplikasi yang digunakan adalah sesuai dengan sistem operasi.

Stop 0x0000001E or IRQL NOT LESS OR EQUAL - Masalah ini berlaku disebabkan proses atau driver cuba mendapatkan akses ke ruang memori atau IRQ level yang tidak diperuntukan kepadanya. Punca masalah ini adalh software (seperti games) atau hardware yang tidak compatible.

Stop 0x00000024 or NTFS FILE SYSTEM or 0x23 – Masalah ini berkemungkinan besar disebabkan oleh driver NTFS.sys yang digunakan untuk mendapatkan akses ke atas failing system NTFS. Punca masalah ini adalah filing system yang telah corupt.

Stop 0x00000050 or PAGE FAULT IN NONPAGED AREA – Masalah disebabkan oleh data yang sepatutnya berada di dalam memori tidak dapat di lokasi yang sepatutnya. Punca maslaah berkemungkinan disebabkan oleh kerosakan RAM, L2 cache pada systemboard, memori pada kad grafik, aplikasi yang tidak compatible atau aktiviti virus.

Stop 0x00000077 or KERNEL STACK INPAGE ERROR – Malalah ini disebabkan oleh data yang perlu diproses tidak terdapat di lokasi virtual memory (pagefile.sys) seperti yang sepatutnya. Punca masalah berkemungkinan disebabkan loleh kerosakan hard disk, data corrupt atau masalah virus.

Stop 0x00000079 or MISMATCHED HAL – Masalah ini disebabkan oleh hardware abstraction layer (HAL) dan kernel semasa yang tidak sepadan. Selain dari itu ia mungkin juga berpunca dari penggunaan processor yang todak sepadan. Tentukan yang penggunaan konfigurasi ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) yang sesuai.ACPI membolehkan system operasi, pengurusan suhu computer dan penggunaan kuasa letrik/ bateri dikendalikan.

Stop 0x0000007A or KERNEL DATA INPAGE ERROR – Punca masalah adalah bersamaan dengan error Stop 0x00000077 dengan pengecualian dari masalah virus.

Stop 0x0000007B or INACCESSIBLE BOOT DEVICE – Masalah berpunca dari system operasi tidak lagi mampu mengenalpasti system partition atau boot volune ketika bootup. Punca masalah adalah penggunaan driver storage media yang tidak sesuai. Selain itu boleh juga disebabkan oleh masalah bootvirus. Tentukan konfigurasi fail boot.ini tidak bermasalah.

Stop 0x0000007F or UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP - Masalah disebabkan oleh aplikasi atau hardware. Tentukan aplikasi atau hardware yang baru digunakan sesuai dengan system operasi.

Stop 0x0000009F or DRIVER POWER STATE FAILURE – Masalah berkemungkinan berpunca dari penggunaan driver yang tidak sesuai.

Stop 0xBE or ATTEMPTED WRITE TO READONLY MEMORY – Masalah berkemungkinan berpunca dari penggunaan driver yang tidak sesuai.

Stop 0xC2 or BAD POOL CALLER – Masalah berpunca dari penggunaan driver yang bermasalah atau terdapat masalah bug pada system operasi disebabkan penggunaan aplikasi yang tidak sesuai.

Stop 0x000000CE or
DRIVER UNLOADED WITHOUT CANCELLING PENDING OPERATION – Masalah berpunca dari penggunaan driver yang bermasalah atau terdapat masalah bug pada system operasi disebabkan penggunaan aplikasi yang tidak sesuai.

Stop 0x000000D1 or DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL – Masalah disebabkan oleh system yang cuba menggunakan proses yang tidak diperuntukkan kepadanya. Ia mungkin berpunca dari penggunaan driver yang tidak sesuai atau bug yang disebsbkan oleh aplikasi.

Stop 0x00000021A or STATUS SYSTEM PROCESS TERMINATED – Masalah mungkin berpunca dari penggunaan system operasi yang tidak sah. Ia juga mungkin berpunca dari konfigurasi permission yang tidak betul lalu menyebabkan sistem tidak lagi mempunyai akses ke fail atua folder.

Stop 0x000000221 or STATUS IMAGE CHECKSUM MISMATCH - Masalah berpunca dari driver, file system atau paging file yang telah rosak. Kerosakan RAM boleh juga menjadi punca masalah.

Stop 0x000000D8 or DRIVER USED EXCESSIVE PTES – Masalah disebabkan driver yang cuba mendapatkan peruntukan memori yang besar. Tentukan hard disk mempunyai ruang yang mencukupi dan fragmenting telah dibuat.

Stop 0x0000002EA or THREAD STUCK IN DEVICE DRIVER - Masalah disebabkan oleh driver kad grafik. Punca maslaah adalah kerosakan kad grafik atau driver kad grafik yang tidak sesuai digunakan.

Stop 0x000000ED or UNMOUNTABLE BOOT VOLUME – Masalah disebabkan penggunan cable hard disk yang tidak sesuai dengan teknologi hard disk yang digunakan.

Stop 0x000000F2 or HARDWARE INTERRUPT STORM - Masalah berkemungkinan berpunca dari IRQ conflict yang berkaitan dengan hardware seperti port serial, parallel atau kad grafik PCI.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar